25
03.2021

Briggs & Stratton Hybrid

Briggs & Stratton Hybrid

Jak wiadomo marka Briggs & Stratton jest najbardziej znana z produkcji silników do kosiarek, ale w swojej bogatej historii firma również miała do czynienia z samochodami.

W 1978 roku firma Briggs & Stratton rozpoczęła prace nad samochodem, których owocem była jedyna w swoim rodzaju sześciokołowa hybryda powstała w 1980 roku, czyli na długo przed tym, jak hybrydowe układy napędowe stały się jednym z głównych nurtów motoryzacji.

Na przełomie lat 70. i 80. oszczędność paliwa była ważną kwestią, dlatego powstał samochód hybrydowy napędzany silnikiem Briggs & Stratton. Samochód został zbudowany, aby pokazać, że silniki Briggs & Stratton mogą napędzać nawet samochód na autostradzie.

Samochód może być napędzany silnikiem benzynowym chłodzonym powietrzem (typu boxer) silnikiem elektrycznym lub jednym i drugim, podobnie jak Toyota Prius i większość innych nowoczesnych hybryd. Jednak w przeciwieństwie do Priusa, hybryda Briggs & Stratton może w rzeczywistości pokonywać stosunkowo duże odległości wyłącznie na energii elektrycznej.

Samochód ma do 100 km zasięgu na napędzie elektrycznym. Należy pamiętać, że firma Briggs & Stratton używała akumulatorów kwasowo-ołowiowych, a nie akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w większości obecnych hybryd i samochodów elektrycznych, ani nawet akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowych używanych w niektórych wersjach Priusa. Nawet przy zastosowaniu nowoczesnej technologii akumulatorów osiągnięcie tego rodzaju zasięgu elektrycznego zazwyczaj wymaga konfiguracji hybrydowej typu plug-in.

12 sztuk 6-woltowych akumulatorów dodaje dużo wagi, dlatego samochód ma dwie tylne osie, które nie są zasilane. Pomaga to rozłożyć ciężar baterii na większym obszarze. Całościowo samochód waży tylko około 1450 kg.

Silnik benzynowy to silnik firmy Briggs & Stratton o pojemności 688 cm3, wytwarzający zaledwie 18 koni mechanicznych. Jest sprzężony z 4-biegową manualną skrzynią biegów z Forda Pinto, z którego również pochodziły elementy zawieszenia i drążek kierowniczy, aby obniżyć koszty budowy. Drzwi, deska rozdzielcza i przednia szyba pochodzą z Volkswagena Scirocco.

Samochód ma również kilka samochodowych koneksji z celebrytami. Stylizacja nadwozia została opracowana przy udziale Brooksa Stevensa - projektanta Jeepa Wagoneera i Excalibura. Został również przetestowany przez Richarda Petty'ego, który rozpędził go do maksymalnej prędkości 110 km na godzinę na torze.

Samochód nie wyjechał z muzeum firmy Briggs & Stratton w Milwaukee w stanie Wisconsin od 1988 roku, jednak Briggs & Stratton Hybrid pozostaje interesującym przypisem w historii samochodów hybrydowych.