09
08.2022

Silnik na lata - czyli jak i dlaczego warto dbać o silnik w kosiarce?

Silnik na lata - czyli jak i dlaczego warto dbać o silnik w kosiarce?

Pierwsze dni wiosny to moment, w którym najczęściej rozpoczynamy prace ogrodowe, również te związane z dbaniem o trawnik! To też najwyższy czas, żeby skontrolować stan techniczny swojej kosiarki i odpowiednio o nią zadbać, tak by nie zawiodła nas przez cały sezon. Jak się do tego zabrać? Podstawowe czynności możesz zrobić Samemu! Dowiedz się, jak w kilku krokach zrobić właściwie podstawowy serwis i najlepiej przygotować swój sprzęt do sezonu.

Krok pierwszy - Regularnie dbaj o czystość swojej kosiarki.

Najważniejszą, a według nas także najprostszą, czynnością jest czyszczenie sprzętu każdorazowo po zakończeniu koszenia. Zapobiega to przede wszystkim korozji metalowych elementów, np. noża, silnika, podwozia. Zalecanym sposobem jest użycie sprężonego powietrza lub zwykłej szczotki. Dzięki temu pozbędziemy się resztek trawy czy ziemi znajdujących się pod spodem naszej kosiarki. Zdecydowanie odradzamy używania myjek ciśnieniowych. Takie mycie może uszkodzić delikatne elementy kosiarki, w szczególności silnika (wlew oleju, wlew paliwa, uszczelki czy łożyska).

Regularne dbanie o czystość kosiarki, świeżość paliwa oraz oleju wydłuża żywotność twojej kosiarki oraz zmniejsza zużycie paliwa i redukuje emisję szkodliwych substancji nawet o 50%.

Aby wyczyścić nóż oraz podwozie kosiarki należy przechylić ją tak, aby świeca silnika skierowana była do góry. Przy okazji czyszczenia warto sprawdzić kondycję noża. Stępiony lub niedostatecznie naoliwiony będzie negatywnie wpływał na jakość koszenia, a nieodpowiednio wyważony może przyczynić się nawet do uszkodzenia silnika. Wyposaż swoją kosiarkę w ostrze sprawdzonej jakości, które znajdziesz np. w naszym sklepie w zakładce Noże do kosiarek.

PAMIĘTAJ: Przed podniesieniem kosiarki należy odłączyć fajkę od świecy! W teorii silnik nie powinien się sam włączyć, aczkolwiek „przezorny zawsze ubezpieczony” ;)

Krok drugi - Skontroluj filtr powietrza

W następnym etapie należy sprawdzić filtr powietrza. Aby to zrobić należy zdjąć osłonę filtra oraz zdemontować go. W przypadku filtra typu „harmonijka” można go wyczyścić lekko pukając nim o twardą powierzchnię np. stół. W tym kroku nie należy używać sprężonego powietrza, ponieważ może to zniszczyć strukturę filtra i spowodować, że brud zostanie wdmuchany przez filtr do gaźnika i dalszych części silnika.

W przypadku filtra gąbkowego, gdy filtr jest już zbyt brudny powinno się go po prostu wymienić na nowy.

PAMIĘTAJ: W przypadku gdy występuje jednoczęściowy filtr gąbkowy - nie montujemy suchego filtra. Przed zainstalowaniem należy go nasączyć olejem silnikowym.

Krok trzeci - Sprawdź świecę zapłonową.

Świeca zapłonowa odpowiada za produkcję iskry, aby silnik spalinowy mógł zapalić i pracować. W teorii świecę wymieniamy raz w roku lub co 100 godzin roboczych silnika. Jednak zalecamy kierować się wytycznymi znajdującymi się w instrukcji obsługi konkretnej jednostki. 

Wymiana świecy zapłonowej jest dość prosta. Należy zdjąć przewód wysokiego napięcia ze świecy. Następnie odpowiednim kluczem ją poluzować i wykręcić. Nową świecę wkręcamy palcami, aż napotkamy opór. Dociągamy ją kluczem do momentu, gdy usłyszymy charakterystyczne kliknięcie. Na koniec zakładamy ponownie przewód wysokiego napięcia.

Krok czwarty - Wymień olej w kosiarce.

Proces wymiany oleju silnikowego powinno się przeprowadzać po całkowitym zużyciu paliwa. Jest to ważne nie tylko ze względu na bezpieczeństwo, ale również na fakt, że rozgrzany po pracy silnik podgrzewa także olej – dzięki temu jest on rzadszy i można się go łatwiej pozbyć. Po wypaleniu się paliwa i samoczynnym wyłączeniu się silnika należy dla własnego bezpieczeństwa odpiąć przewód wysokiego napięcia od świecy. 

PAMIĘTAJ: Przygotuj pojemnik, do którego przelejesz zużyty olej. 

Aby opróżnić układ olejowy zalecamy użyć specjalnej pompki, bądź przechylić kosiarkę na stronę wlewu i zlać przepracowany olej. Jeśli jesteśmy pewni, że zbiornik na olej jest pusty, możemy przystąpić do wymiany na nowy. To, ile oleju do kosiarki należy wlać do zbiornika, zależy od konkretnej jednostki. Producent w instrukcji obsługi zawsze podaje wymaganą ilość oraz zalecane parametry preparatu. Uniwersalna zasada jest taka, że płynu należy dolać tyle, żeby jego poziom po ustabilizowaniu sięgał górnej kreski na bagnecie wskaźnika oleju.

Każdy użytkownik kosiarki może z łatwością wykonać wymienione 4 kroki. Z gotowymi zestawami obsługowymi, w których skład wchodzi: olej, filtr powietrza, świeca zapłonowa oraz filtr oleju (jeśli występuje w danym modelu silnika) będzie to jeszcze prostsze. Znajdź zestaw dedykowany dla Twojego sprzętu w zakładce Akcesoria w naszym sklepie internetowym.

Tylko do 10 maja z kodem SEZON10 otrzymasz 10% rabatu na na wszystkie artykuły z zakładki Akcesoria

Zestaw obsługowy do silników serii:
450E, 475iS, 500E, 550E

Zestaw obsługowy do silników serii:
575EX/625EXi/650EXi/675EXi

Zestaw obsługowy do silników serii:
700E, 750EX, 775iS



Oczywiście jeśli z różnych powodów nie chciałbyś wykonywać powyższych czynności samemu lub jeśli Twój sprzęt wykazuje inne niewłaściwe objawy, które warto zdiagnozować skorzystaj z porady specjalisty. Lista sprawdzonych i autoryzowanych serwisów znajdziesz tutaj -> https://chabin.pl/pl/salony.html