Olej syntetyczny Briggs & Stratton 5W-30 to jeden z najbardziej zaawansowanych olejów do silników małych maszyn...
Kategorie blogów
Szukaj w blogu
Tagi bloga
Galeria zdjęć
Brak polecanych obrazów
Olej syntetyczny Briggs & Stratton 5W-30 to jeden z najbardziej zaawansowanych olejów do silników małych maszyn...
Profesjonalny i przystępny przewodnik po tłumikach do silników. Znajdziesz tu wskazówki dotyczące wyboru, montażu i...
Jeśli używasz pilarki, podkaszarki albo innego sprzętu dwusuwowego, ten wpis pokaże Ci kilka prostych trików, dzięki...
Rozrusznik kosiarki to jeden z najczęściej zawodzących elementów, ale jego naprawa często jest prostsza, niż się...
Jesienne liście nie muszą być problemem – mogą stać się cennym źródłem składników odżywczych dla gleby. GrassAdd+ to...
Brak polecanych obrazów
Dbanie o silnik w kosiarce, traktorku ogrodowym, odśnieżarce czy agregacie prądotwórczym to zadanie, które często jest lekceważone przez użytkowników sprzętu ogrodniczego. Tymczasem to właśnie jakość oleju silnikowego ma kluczowy wpływ na żywotność maszyny, jej sprawność, kulturę pracy, stabilność i bezpieczeństwo użytkowania.
Olej nie jest jedynie dodatkiem, który „ma być, bo tak mówi instrukcja”. To fundament, na którym opiera się cały proces pracy jednostki napędowej. Niezależnie od tego, czy mówimy o sprzęcie wykorzystywanym zawodowo, czy domowo, wybór odpowiedniego oleju wpływa realnie na lata eksploatacji sprzętu.
Wśród olejów dostępnych na rynku szczególną uwagę zwraca Briggs & Stratton Synthetic Oil 5W-30 Winter – syntetyczny olej zimowy przeznaczony do pracy w niskich temperaturach. To produkt zaprojektowany z myślą o silnikach czterosuwowych małej mocy, które mimo niewielkich rozmiarów pracują często w ekstremalnie trudnych warunkach:
– niskich temperaturach,
– wysokiej wilgotności,
– krótkich, intensywnych cyklach pracy,
– nierównomiernym obciążeniu,
– długotrwałej pracy przy pełnej mocy.
Ten wpis to kompletny przewodnik na temat tego oleju: jego właściwości, zastosowań, korzyści oraz najczęstszych błędów, jakie popełniają użytkownicy maszyn ogrodniczych podczas doboru oleju. Wszystko opisane prostym, przystępnym, a zarazem eksperckim językiem.
Silniki stosowane w maszynach ogrodniczych znacząco różnią się od jednostek montowanych w samochodach. Nie mają systemów ciśnieniowych o dużej pojemności, złożonego chłodzenia płynem, hermetycznych układów ani dużych misek olejowych.
Ich konstrukcja jest uproszczona, ale pracują pod wyjątkowo dużym obciążeniem – często większym niż samochody:
wysokie obroty przez większość czasu,
nagłe zmiany obciążenia (trawa, śnieg, gałęzie),
praca przy dużym zapyleniu lub wysokiej wilgotności,
częste krótkie cykle uruchomień i wyłączeń,
praca w temperaturach od -20°C do +35°C.
Olej w takich warunkach musi spełniać swoje zadania natychmiast, a nie dopiero po rozgrzaniu. To właśnie powód, dla którego oleje zimowe klasy 5W-30 są tak często zalecane w odśnieżarkach i urządzeniach całorocznych.
Oznaczenie lepkości oleju to nie przypadkowy numer. To informacja o tym, jak olej zachowuje się w różnych temperaturach.
Litera „W” oznacza winter (zima).
Liczba przed nią mówi o tym, jak olej zachowuje się przy mrozie:
im mniejsza liczba, tym rzadszy olej w niskiej temperaturze,
olej szybciej rozprowadza się po silniku,
zmniejsza tarcie przy zimnym starcie,
znacząco chroni silnik przed uszkodzeniami podczas pierwszych sekund pracy.
5W oznacza, że olej działa efektywnie już przy bardzo niskich temperaturach (nawet do -25°C).
Dlatego stosuje się go m.in. w:
– odśnieżarkach,
– agregatach zimowych,
– maszynach pracujących o wschodzie słońca lub wieczorem,
– kosiarkach garażowanych w niskich temperaturach.
To ważne, silnik kosiarek lub odśnieżarek mimo małej konstrukcji szybko osiąga bardzo wysoką temperaturę pracy.
Lepkość „30” pozwala utrzymać film olejowy przy pełnym obciążeniu i wysokich obrotach.
To pytanie, które powtarza się wśród właścicieli kosiarek i odśnieżarek. Różnice są duże – i kluczowe.
lepszą płynność w niskich temperaturach,
większą odporność na utlenienie,
stabilną lepkość przez cały okres użytkowania,
dłuższą żywotność,
niższe tarcie,
lepszą ochronę silnika przy dużym obciążeniu.
gorzej znosi niskie temperatury,
szybciej się zużywa,
wymaga częstszych wymian,
jest bardziej podatny na tworzenie nagaru i zanieczyszczeń.
Dlatego przy maszynach pracujących zimą syntetyk jest bezkonkurencyjny.
Ten olej jest przede wszystkim rekomendowany do:
odśnieżarek jedno- i dwustopniowych,
agregatów prądotwórczych,
kosiarki spalinowych przechowywanych w niskich temperaturach,
traktorków ogrodowych,
wertykulatorów,
glebogryzarek,
gokartów z silnikami Briggs & Stratton,
sprzętu warsztatowego z silnikami B&S lub Vanguard.
Choć nazywany jest „zimowym”, nie oznacza to, że nie działa latem.
Oznacza jedynie, że jego największe przewagi ujawniają się w niskich temperaturach.
Silniki odśnieżarek są uruchamiane w najgorszych możliwych warunkach:
zimno,
wilgoć,
śnieg,
duże opory pracy,
częste włączanie i wyłączanie,
wysoka wilgotność powietrza.
W takich warunkach olej:
nie może gęstnieć,
musi natychmiast smarować wszystkie elementy,
musi chronić przed zużyciem przy ciężkiej pracy ślimaka, wirnika i paska napędowego.
To dlatego większość producentów odśnieżarek (Briggs, MTD, Husqvarna, Troy-Bilt, Snapper, Murray) zaleca 5W-30 jako podstawowy olej zimowy.
Wbrew pozorom olej zimowy w kosiarce również ma sens.
Dlaczego?
Większość użytkowników odpala kosiarkę po dłuższej przerwie.
Silnik jest wtedy „suchy”, a olej gęsty.
Syntetyk chroni silnik od pierwszych sekund.
Lepkość 30 w wysokiej temperaturze chroni elementy ruchome przed zużyciem.
Silniki pracujące na syntetykach mają mniejsze opory pracy.
Prawidłowa wymiana oleju to podstawa.
Oto kroki:
rozgrzej silnik 1–2 minuty,
przygotuj pojemnik,
ustaw maszynę na równym podłożu.
odkręć korek spustowy lub
przechyl urządzenie (zawsze świecą zapłonową do góry!).
pierwszy raz wlej ok. 80% pojemności,
sprawdź miarką,
dolej do poziomu „FULL”,
uruchom silnik,
ponownie sprawdź poziom.
Silniki ogrodnicze NIE mają filtracji olejowej jak samochody.
Może prowadzić do pienienia i utraty lepkości.
Silnik ogrodniczy wymaga wymiany dużo częściej niż samochód.
Najczęstsza przyczyna zatarć.
Może doprowadzić do zalania filtra powietrza i białego dymu.
Skutki mogą być bardzo kosztowne:
nadmierne zużycie cylindra,
zatarcie tłoka,
przegrzewanie się silnika,
głośniejsza praca zaworów,
wycieki oleju,
zwiększone spalanie.
Wymiana silnika to koszt od kilkuset do nawet kilku tysięcy złoty.
Olej kosztuje kilkadziesiąt złotych.
Proporcja mówi sama za siebie.
To olej zaprojektowany nie ogólnie, ale pod konkretne typy maszyn, dzięki czemu zapewnia skuteczność lepszą niż oleje uniwersalne.
Olej syntetyczny Briggs & Stratton Zimowy 5W-30 to jeden z najlepszych olejów do maszyn ogrodniczych, szczególnie tych pracujących w niskich temperaturach.
Zapewnia doskonałą ochronę, łatwy rozruch, mniejsze tarcie i dłuższą żywotność silnika.
To inwestycja, która realnie przedłuża życie sprzętu i zmniejsza koszty napraw.
-> Jeżeli jesteś klientem B2B pamiętaj że możesz zamawiać produkty poprzez panel.
-> Chcesz współpracować z firmą Chabin, a jeszcze tego nie robisz? Wypełnij formularz, a się odezwiemy!
-> Jeżeli nie masz firmy, a interesują Cię nasze produkty zapraszamy do naszego sklepu.
Wymiana silnika w kosiarce - hardcore czy łatwizna?
Jaki nóż wybrać do kosiarki?
Przygotuj swoją kosiarkę na sezon koszenia. Poradnik krok po kroku!
Co warto mieć w garażu jako miłośnik ogrodu?
Czy paliwo E10-95 można stosować w silnikach Briggs and Stratton?
Zalety współpracy z firmą Chabin - przedstawicielem Briggs and Stratton w Polsce