Regularna wymiana filtra oleju w kosiarce jest kluczowa dla zapewnienia długowieczności i niezawodności silnika....
Kategorie blogów
Szukaj w blogu
Tagi bloga
Galeria zdjęć
Brak polecanych obrazów
Regularna wymiana filtra oleju w kosiarce jest kluczowa dla zapewnienia długowieczności i niezawodności silnika....
Tuff Torq – olej do przekładni hydrostatycznej. Dlaczego warto go stosować? Wydajność i żywotność przekładni...
Wiosna to czas, gdy trawniki budzą się do życia, ale po zimie często wymagają regeneracji. Tradycyjna wertykulacja...
Przenieś się w świat profesjonalnej konserwacji, gdzie tajemnice smarowania łańcucha i prowadnic stają się kluczem do...
Chemia CRC – Profesjonalne smary i środki czyszczące dla warsztatu i przemysłu Jeśli szukasz najlepszych smarów i...
Brak polecanych obrazów
Silnik to serce każdej maszyny. Dość pospolite stwierdzenie, które ma w sobie wiele prawdy, ale czy silnik spalinowy faktycznie jest kluczowym kryterium w przypadku wyboru kosiarki? W tym artykule przyjrzymy się nieco bliżej temu aspektowi.
Zima nadal trwa, ale pierwsze koszenie trawy zapewne jest już bliżej niż dalej, więc zapewne wielu posiadaczy ogrodów już powoli rozpoczyna przygotowania kosiarki do nadchodzącego sezonu.
W ciągu ostatniej dekady mamy do czynienia z tendencją wzrostową do kupowania nowych rzeczy, zamiast zastanowić się czy może obecny sprzęt po prostu wymaga podstawowej konserwacji i drobnych napraw, aby posłużył przez kolejne lata. Czy faktycznie inwestowanie w nowy sprzęt co kilka lat jest opłacalne z punktu widzenia portfela użytkownika oraz przede wszystkim środowiska? Odpowiedź jest dość oczywista i brzmi: NIE!
Silniki w kosiarkach to stosunkowo proste jednostki, które wbrew pozorom są idealne do majsterkowania dla amatorów mechaniki oraz łatwe w obsłudze i naprawie. Bardzo często drobne naprawy są w stanie dać drugie życie jednostce napędowej, która posłuży przez kolejne lata. Warto w tym miejscu posłużyć się jakimś przykładem, aby dobrze zobrazować istotę tematu, który wzięliśmy na tapet. Spróbuj zatem pobudzić swoją wyobraźnię i wcielić się w rolę przeciętnego użytkownika kosiarki, który kupił 4-5 lat temu swoją nową kosiarkę jednego ze znanych producentów ze średniej półki cenowej za ok. 2000 zł.
Po 5 latach powiedzmy, że dek kosiarki jest nadal w dobrym stanie, ale silnik zaczął dymić na czarno. Dość niepokojące, ale czy oznacza to, że silnik nadaje się na złom? Sprawdźmy!
Rozwiązanie #1
Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie zaworów a więc sprawdzamy filtr powietrza. Jeżeli filtr powietrza jest mocno zabrudzony i sprawdzając pod światło nie widać prześwitu przez papierowe elementy to może być on przyczyną tej usterki. Koszt nowego oryginalnego filtra powietrza do silnika B&S 750EX DOV to koszt ok. 50 zł. Niewielka inwestycja, która sprawi, że praca silnika wróci do normy.
Rozwiązanie #2
Zakładając, że użytkownik dba o kosiarkę i regularnie czyści i/lub wymieniał filtr powietrza na nowy to musimy przeprowadzić dalszą diagnostykę silnika. Warto sprawdzić również stan całego układu paliwowego. Częstym problemem jest pozostawienie paliwa w zbiorniku na zimę, które się starzeje, a substancje lotne odparowują. Żeby uniknąć takiej sytuacji dobrą praktyką jest stosowanie dodatku do paliwa FuelFit, które utrzymuje świeżość paliwa do 3 lat.
Rozwiązanie #3
Natomiast jeśli nie zastosowany został żaden stabilizator paliwa to może dojść do sytuacji, że komponenty, które wytrąciły się z paliwa, zwyczajnie zakleją elementy gaźnika, takie jak np. dysza główna czy zaworek iglicowy. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest czyszczenie gaźnika w myjce ultradźwiękowej, ale umówmy się, kto posiada takie urządzenie w swoim garażu… Podejrzewam, że prawie nikt. A więc co możemy zrobić? Jedną z opcji jest wyczyszczenie gaźnika w bardziej “domowy” sposób za pomocą np. CRC CARB & EGR CLEANER PRO.
Rozwiązanie #4
Jeśli to nie pomoże, możemy również spróbować po prostu użyć zestawu naprawczego do gaźnika, którego koszt to ok. 75 zł i wymienić uszczelki oraz zaworek iglicowy. Nieco prostszym, ale droższym (choć nadal opłacalnym) rozwiązaniem jest wymiana całego gaźnika na nowy, koszt nowego oryginalnego gaźnika do silnika Briggs & Stratton 750EX DOV to ok. 300 zł. Niezależnie od tego na jaki wariant się zdecydujemy to oczywiście należy wyczyścić cały układ paliwowy tj. zbiornik, wężyki itd.
Jeśli skonfrontujemy powyższe koszty z ceną zakupu nowego silnika Briggs & Stratton 750EX DOV tj. 1330 zł to wnioski są dość oczywiste. Każde z ww. rozwiązań jest znacznie tańsze aniżeli zakup nowego silnika. Oczywiście zdarzają się poważniejsze usterki, takie jak np. skrzywienie wału korbowego i uszkodzenie przy tym miski olejowej. Taka operacja to już znacznie większe koszty, bo cena wału i miski to w sumie przynajmniej 800-900 zł, a nierzadko zdarza się, że przy mocniejszym uderzeniu nożem tnącym w twardy element (co skutkuje skrzywieniem wału), uszkodzeniu ulegają również inne elementy. W takim przypadku naprawa silnika przestaje być opłacalna i warto wymienić go na nowy, zwłaszcza jeśli dek kosiarki jest nadal w dobrym stanie.
Pamiętaj, że jeśli masz wątpliwości lub problemy ze zdiagnozowaniem lub naprawą swojej kosiarki to najlepszym pomysłem będzie skorzystanie z pomocy autoryzowanego serwisu Briggs & Stratton. Wszystkie autoryzowane punkty serwisowe silników B&S znajdziesz na naszej stronie TUTAJ.