Rozrusznik kosiarki to jeden z najczęściej zawodzących elementów, ale jego naprawa często jest prostsza, niż się...
Kategorie blogów
Szukaj w blogu
Tagi bloga
Galeria zdjęć
Brak polecanych obrazów
Rozrusznik kosiarki to jeden z najczęściej zawodzących elementów, ale jego naprawa często jest prostsza, niż się...
Jesienne liście nie muszą być problemem – mogą stać się cennym źródłem składników odżywczych dla gleby. GrassAdd+ to...
Uszkodzony bimetal w silniku kosiarki może prowadzić do przegrzewania, gaśnięcia silnika i kosztownych napraw....
Choć miska olejowa nie jest najbardziej widocznym elementem kosiarki, jej awaria potrafi unieruchomić cały sprzęt. To...
Zmagasz się z reklamą swojej firmy i czujesz, że wszystko robisz „na czuja”? W tym wpisie pokazujemy, jak reklamować...
Brak polecanych obrazów
Rozrusznik to jedno z tych urządzeń w kosiarce, o których nie myślimy, dopóki nie przestanie działać. To on odpowiada za uruchomienie silnika– czy to poprzez pociągnięcie linki (rozrusznik ręczny), czy naciśnięcie przycisku (rozrusznik elektryczny).
Kiedy nie działa, każda próba koszenia zamienia się w frustrację. Na szczęście większość usterek rozruszników można samodzielnie zdiagnozować i naprawić, jeśli tylko zna się podstawowe objawy i zasady działania.
W tym artykule przyjrzymy się najczęstszym awariom rozruszników w kosiarkach, wytłumaczymy ich przyczyny, sposoby naprawy i podpowiemy, jak dbać o rozrusznik, żeby działał długo i bezproblemowo.
Rozrusznik to element, który pozwala rozruszać silnik spalinowy, zanim zacznie on pracować samodzielnie.
W kosiarkach stosuje się dwa główne typy:
Rozrusznik ręczny (szarpak) – najczęstszy w kosiarkach spalinowych. Działa na zasadzie naprężenia sprężyny i przeniesienia energii z linki na wał korbowy.
Rozrusznik elektryczny – spotykany w większych kosiarkach i traktorkach. Uruchamiany przyciskiem, wykorzystuje energię z akumulatora.
W obydwu przypadkach celem jest to samo: przekazać energię początkową, która pozwoli silnikowi rozpocząć spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej.
Jeśli kosiarka nie odpala, winny nie zawsze jest silnik. Często przyczyną problemu jest właśnie rozrusznik.
Najbardziej typowe objawy to:
Linka rozrusznika nie odbija – po pociągnięciu linki, ta zostaje w ręku lub nie wraca na miejsce.
Rozrusznik ślizga się – słychać obrót, ale silnik nie reaguje.
Zgrzytanie lub przeskakiwanie zębów – zużyte sprzęgło lub zębatka.
Brak reakcji w rozruszniku elektrycznym – kliknięcie, ale brak obrotu.
Rozrusznik kręci zbyt wolno – zbyt niskie napięcie lub zatarte elementy.
Te objawy pomagają odróżnić awarię mechanizmu rozruchowego od problemów z paliwem, zapłonem czy gaźnikiem.
To jedna z najczęstszych usterek w rozrusznikach ręcznych.
Przyczyny:
pęknięta lub zardzewiała sprężyna powrotna,
brud i pył w bębnie rozrusznika,
źle nawinięta linka lub jej przetarcie.
Jak naprawić:
Zdejmij osłonę rozrusznika (zazwyczaj kilka śrub).
Sprawdź, czy sprężyna nie pękła – jeśli tak, wymień ją na nową.
Wyczyść wnętrze bębna (np. pędzelkiem i sprężonym powietrzem).
Nasmaruj punkt, w którym obraca się bęben, odrobiną smaru silikonowego.
Jeśli linka jest przetarta – wymień na nową o tej samej długości i średnicy.
Jak zapobiegać:
Regularnie czyść rozrusznik po sezonie.
Nie szarp linki z całej siły – to najczęstszy powód pęknięcia sprężyny.
Przechowuj kosiarkę w suchym miejscu - najlepiej przykrytą pokrowcem.
Objaw: pociągasz linkę, słyszysz obrót, ale silnik nie rusza.
Wina leży zazwyczaj po stronie sprzęgła jednokierunkowego (tzw. psiego pazura) lub zębatki.
Dlaczego tak się dzieje:
zużycie zębów sprzęgła,
zabrudzenie smarem lub kurzem,
zbyt mocno zużyta zębatka koła zamachowego.
Jak naprawić:
Zdemontuj rozrusznik i sprawdź sprzęgło.
Wyczyść wszystkie elementy benzyną ekstrakcyjną.
Jeśli zęby są starte – wymień sprzęgło.
Upewnij się, że zębatka dobrze zazębia się z kołem zamachowym.
Jeśli po przekręceniu kluczyka słychać tylko kliknięcie lub nic się nie dzieje – przyczyny mogą być następujące:
rozładowany akumulator,
zużyty bendiks (sprzęgło rozrusznika),
spalone styki przekaźnika,
zatarcie osi rozrusznika.
Jak diagnozować:
Sprawdź napięcie akumulatora (powinno wynosić ok. 12,5–12,8 V).
Zmierz opór między zaciskami rozrusznika– zbyt duży opór wskazuje na zużycie.
Jeśli rozrusznik nie kręci nawet na „krótko”, prawdopodobnie wymaga wymiany.
Ten dźwięk to klasyczny sygnał uszkodzonego zębatego sprzęgła.
Zgrzytanie może być spowodowane:
zużytym kołem zamachowym,
nieprawidłowym montażem,
uszkodzonym wirnikiem w rozruszniku elektrycznym.
Rozwiązanie:
Czasem wystarczy wymiana samej zębatki, ale często uszkodzenie jest głębsze – szczególnie jeśli zgrzyt trwał długo.
Wymiana całego rozrusznika może być bardziej opłacalna.
Regularne czyszczenie – kurz, trawa i pył powodują zatarcia.
Smarowanie elementów ruchomych – raz na sezon wystarczy.
Wymiana linek i sprężyn co kilka lat – koszt niewielki, a komfort duży.
Kontrola zębatek – jeśli są starte, nie czekaj aż się wyłamią.
Odpowiednie przechowywanie – wilgoć jest wrogiem rozrusznika.
Linka i sprężyna – od 20 do 50 zł.
Sprzęgło jednokierunkowe – 40–80 zł.
Cały rozrusznik ręczny – 100–150 zł.
Rozrusznik elektryczny – 150–400 zł.
W większości przypadków opłaca się wymienić cały rozrusznik, zamiast regenerować stary - najlepiej skontaktować się z naszym serwisem aby dopytać o szczegóły.
Najprościej po numerze modelu silnika – jest wybity na obudowie lub tabliczce znamionowej kosiarki.
U producentów (np. Briggs & Stratton, Honda, Loncin, Tecumseh) oznaczenia różnią się, ale zasada jest ta sama: numer części musi odpowiadać typowi silnika
kierunek obrotu,
średnicę koła zębatego,
liczbę zębów,
rodzaj mocowania.
Jeśli uszkodzona jest tylko sprężyna lub linka – warto naprawić.
Jeśli jednak:
zębatka jest zużyta,
bendiks nie działa,
uzwojenie rozrusznwdika elektrycznego jest spalone –
wtedy lepiej wymienić cały mechanizm.
Nowe rozruszniki są dziś tanie i dostępne w wielu wariantach, więc często to najprostsze rozwiązanie.
Szarpanie linki bez cofnięcia sprzęgła.
Odpalenie na siłę, gdy silnik jest zablokowany.
Smarowanie wnętrza rozrusznika gęstym smarem – klei się i niszczy sprężynę.
Ignorowanie przeskakiwania zębów – szybko prowadzi do poważniejszych usterek.
Brak czyszczenia po sezonie – rdza robi swoje.
Odłącz świecę zapłonową i linkę rozrusznika.
Wyczyść wnętrze obudowy z kurzu i trawy.
Spryskaj delikatnie elementy Liquid Vrench lub silikonem technicznym.
Przechowuj urządzenie w suchym pomieszczeniu.
Powierz kosiarkę profesjonalistom. Serwis Chabin to oficjalny i autoryzowany punkt naprawy kosiarek oraz silników spalinowych zapewniający:
Dlatego właśnie klient otrzymuje pełną gwarancję jakości, co daje pewność, że sprzęt wróci w pełni sprawny i gotowy do ciężkiej bezproblemowej pracy.
Rozrusznik to serce układu rozruchowego. Choć z pozoru prosty, jest jednym z bardziej obciążonych elementów kosiarki.
Większość awarii można naprawić samemu – wystarczy odrobina cierpliwości i podstawowe narzędzia.
Regularna konserwacja i czyszczenie to najlepsza inwestycja w bezproblemowe uruchamianie silnika przez wiele sezonów. Jednak możesz oszczędzić sobie nerwów oraz jakże ważny czas oddając sprzęt w ręce profesjonalistów.
-> Jeżeli jesteś klientem B2B pamiętaj że możesz zamawiać produkty poprzez panel.
-> Chcesz współpracować z firmą Chabin, a jeszcze tego nie robisz? Wypełnij formularz, a się odezwiemy!
-> Jeżeli nie masz firmy, a interesują Cię nasze produkty zapraszamy do naszego sklepu.
Wymiana silnika w kosiarce - hardcore czy łatwizna?
Przygotuj swoją kosiarkę na sezon koszenia. Poradnik krok po kroku!
Czy paliwo E10-95 można stosować w silnikach Briggs and Stratton?
Zalety współpracy z firmą Chabin - przedstawicielem Briggs and Stratton w Polsce
Silnik w kosiarce - naprawiać czy nie? Oto jest pytanie!
Jak przygotować kosiarkę do sezonu?