Odkryj praktyczne akcesoria ogrodowe marki VERTO, które ułatwiają podlewanie, grabienie, koszenie i utrzymanie...
Kategorie blogów
Szukaj w blogu
Tagi bloga
Galeria zdjęć
Brak polecanych obrazów
Odkryj praktyczne akcesoria ogrodowe marki VERTO, które ułatwiają podlewanie, grabienie, koszenie i utrzymanie...
Briggs & Stratton Fuel Fit 250 ml to dodatek do paliwa, który stabilizuje benzynę nawet przez 24 miesiące,...
Nowa seria olejów Loncin 10W-30 to odpowiedź na potrzeby użytkowników maszyn ogrodniczych, agregatów prądotwórczych i...
W tym wpisie opowiadamy, dlaczego warto zainwestować w wysokiej jakości pokrowiec do sprzętu ogrodniczego — nawet gdy...
Świece zapłonowe to serce silnika spalinowego. Zobacz, jakie mają typy, parametry i jak wpływają na pracę silnika....
Brak polecanych obrazów
Świece zapłonowe, choć małe, mają ogromne znaczenie dla funkcjonowania silnika spalinowego. To one rozpoczynają proces spalania mieszanki paliwa z powietrzem — bez nich silnik nigdy by nie ruszył. W przypadku mniejszych jednostek napędowych, takich jak kosiarki, pilarki, podkaszarki czy pompy, odpowiedni dobór i kondycja świecy zapłonowej mają wpływ na łatwość uruchamiania, płynność pracy oraz zużycie paliwa.
W sklepie Chabin można znaleźć ponad 35 modeli świec zapłonowych oraz związane z nimi akcesoria. Przyjrzyjmy się różnym rodzajom w ofercie i na co zwrócić uwagę przy ich wyborze.
Oto kilka przykładów świec ze specyfikacjami:
Champion RCJ8Y – dedykowana do silników dwusuwowych, stosowanych w pilarkach, kosach oraz opryskiwaczach. Gwarantuje stabilny zapłon i ułatwia uruchamianie silnika.
Briggs and Stratton BS-OHV 992306 – oryginalna świeca dla silników z górnym zaworem (OHV).
NGK B2LM – świeca z miedzianym rdzeniem, średnica gwintu 14 mm, krótki gwint 9,5 mm, klucz 21 mm, bez rezystora – idealna do małych silników, jak w pompach czy kosiarkach.
NGK BPR7ES – mocniejsza świeca, stosowana w silnikach Loncin, zapewniająca większą trwałość oraz lepsze warunki spalania.
NGK CR5HSB – świeca do silników Honda GX-22, GX-31, GXV-50 oraz urządzeń Stihl FS25, FS65. Umożliwia lepszy zapłon w trudnych okolicznościach.
Zestawy i akcesoria – na przykład zestawy świec w paczkach po 24 sztuki, uniwersalne klucze do świec (np. do rozmiarów 16 i 19 mm) lub zestawy obsługowe silników, które również zawierają świecę.
Asortyment Chabin pokazuje, że dobór świecy nie jest prostą sprawą — są one skonstruowane z myślą o konkretnych silnikach i różnią się parametrami gwintu, długości, rodzajem rezystora, materiałem rdzenia itp.
Aby dokonać świadomego wyboru, warto zwrócić uwagę na poniższe parametry świecy zapłonowej:
Gwint (średnica i skok)
Standardowy gwint świecy to na przykład M14×1,25 lub M12×1,25 — oznacza to średnicę oraz skok gwintu. W ofercie Chabin można znaleźć świecę NGK B2LM: gwint 14 mm.
Długość gwintu (krótki lub długi)
Niektóre silniki wymagają krótszego gwintu (np. 9,5 mm), a inne długiego (np. 19 mm). Zbyt długa świeca może kolidować z zaworami, a zbyt krótka może być zbyt luźna w głowicy.
Typ materiału i konstrukcja elektrody
– Miedź – tradycyjny wybór, dobrze przewodzi prąd, relatywnie niedroga.
– Mieszanki niklu, platyny, irydu – droższe, ale bardziej odporne na zużycie oraz trwalsze w ekstremalnych warunkach.
Rezystor (lub jego brak)
Niektóre świece zawierają wbudowany rezystor (np. 5 kΩ), który redukuje zakłócenia elektromagnetyczne i zabezpiecza układy elektroniczne. Przykładem w ofercie Chabin jest świeca NGK BPR5ES, mająca rezystor około 5 kΩ.
Ciepłota świecy (oznaczenia termiczne)
Świece mają tzw. „stopień ciepła” – im wyższy numer, tym „zimniejsza” świeca (szybciej wydalająca ciepło). Dobór odpowiedniej ciepłoty zależy od warunków, w jakich pracuje silnik (obciążenie, prędkość, temperatura otoczenia).
Typ silnika i zastosowanie
– Dwusuwowe – często wykorzystują specjalne świece, takie jak Champion RCJ8Y, RCJ7Y, DJ8J, które są dostępne w ofercie Chabin.
– Silniki OHV / górnozaworowe – wymagają specjalnych świec, takich jak Briggs and Stratton BS-OHV 992306.
– Silniki dolnozaworowe (L-head / Classic Briggs and Stratton) – używają innych typów świec (np. BS-SV 992300C).
Łatwość uruchamiania: niewłaściwie dobrana lub zużyta świeca może utrudniać lub uniemożliwiać start silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach.
Stabilność działania silnika: źle działająca świeca może prowadzić do nierównej pracy, "szarpania" lub "ciągnięcia".
Spalanie mieszanki: nietypowy kształt iskry, niewystarczające nagrzanie lub zanieczyszczenie elektrody mogą skutkować niedopalaniem, nadmiernym zużyciem paliwa lub emisją zanieczyszczeń.
Ochrona silnika: właściwy zapłon oraz dobra świeca zmniejszają ryzyko detonacji, przegrzania lub nieodpowiednich iskier, co może prowadzić do uszkodzenia tłoka, zaworów lub głowicy.
Oto kilka kroków, które ułatwią Ci wybór odpowiedniej świecy:
Sprawdź instrukcję silnika
Producent zwykle wskazuje numer świecy oraz informacje dotyczące gwintu i długości.
Porównaj z ofertą w sklepie
Zobacz specyfikację produktów — na przykład w Chabin każda świeca posiada opis, taki jak “gwint 14 mm, długość gwintu 9,5 mm, klucz 21 mm, z rezystorem”.
Uwzględnij warunki pracy
Jeśli silnik pracuje w wysokich temperaturach lub pod dużym obciążeniem, lepiej wybrać nieco "zimniejszą" świecę.
Zakres zastosowania (świeca uniwersalna czy dedykowana)
Dla popularnych silników (jak Briggs and Stratton, Honda, Loncin) warto stosować dedykowane świece, które są dostępne w ofercie Chabin.
Wymiana i użytkowanie
Świece należy wymieniać co jakiś czas (w zależności od silnika, często co sezon lub po kilkudziesięciu godzinach pracy), aby uniknąć zbyt dużego zużycia.
Aby świeca działała prawidłowo przez długi czas, warto zwrócić uwagę na:
Moment dokręcania – świeca powinna być prawidłowo dokręcona (np. 20-25 Nm w wielu małych silnikach), aby zapewnić szczelność, ale nie uszkodzić gwintu.
Uszczelka / podkładka – świeca często ma cienką metalową uszczelkę, którą należy wymienić podczas montażu, aby zapewnić szczelność.
Czyszczenie i ocena stanu elektrod – przy demontażu sprawdź kolor elektrody:
jasno-szary kolor – normalna praca,
czarne nagarowanie – nadmiar paliwa, niedobór powietrza lub częste uruchamianie na zimno,
jasne, wypalone krawędzie / erozja – świeca do wymiany.
Używanie odpowiednich narzędzi – na przykład kluczy do świec (w ofercie Chabin znajdują się klucze 16/19 mm lub 19/21 mm).
Unikanie przeciążeń – jeśli silnik się przegrzewa lub pracuje długo na wysokich obrotach, świeca może ulegać szybszemu zużyciu.
Do silników OHV używane są na przykład Briggs and Stratton BS-OHV 992306, a do silników dolnozaworowych często wybiera się BS-SV 992300C.
Kosiarki z silnikami Honda lub urządzenia Stihl często korzystają z NGK CR5HSB.
Świece typowe, takie jak Champion RCJ8Y, RCJ7Y, DJ8J, są przystosowane do silników dwusuwowych, które znajdziesz w pilarkach łańcuchowych, wykaszarkach i opryskiwaczach.
W pilarkach marki Stihl często spotyka się świecę NGK CMR6H.
Dla warsztatów lub serwisów warto rozważyć zestawy zawierające kilkanaście lub kilkadziesiąt egzemplarzy (np. zestaw 24 świec) – to ułatwia zarządzanie zapasami oraz przyspiesza realizację usług serwisowych. W asortymencie Chabin również można znaleźć takie zestawy.
Mimo że świece zapłonowe są drobnymi elementami, ich obecność jest kluczowa dla prawidłowego działania silnika spalinowego. Oferta sklepu Chabin pokazuje, jak różnorodne mogą być te elementy – różnią się gwintami, długościami, konstrukcją elektrod, obecnością rezystorów oraz przeznaczeniem dla określonych marek silników.
-> Jeżeli jesteś klientem B2B pamiętaj że możesz zamawiać produkty poprzez panel.
-> Chcesz współpracować z firmą Chabin, a jeszcze tego nie robisz? Wypełnij formularz, a się odezwiemy!
-> Jeżeli nie masz firmy, a interesują Cię nasze produkty zapraszamy do naszego sklepu.